En dag Ett liv

Mitt liv, en dag i taget.

Hjärntvätt

Kategori: Allmänt

Har suttit en lång stund och läst i Invidzonens forum. (För er som inte vet så är Invidzonen en hemsida för anhöriga till soldater.)

Jag inser nu att jag inte är ensam om att uppleva det som att Försvarsmakten hjärntvättat min soldat. Många skriver samma sak. Att deras män blivit som förbytta. De har blivit kalla och hårda precis som J.
Varför tillåter vi detta? Varför är vi bara tysta och accepterar att personerna vi älskar försvinner och byts ut mot en känslokall robot som följer försvaret i vått och torrt. Så många tjejer/kvinnor där ute som lider precis som jag gjort. Ändå vet jag att jag skulle stå ut med det igen och igen bara han gav mig chansen. Kanske är det jag som är den hjärntvättade.

Men jag hoppas att det nångång blir ändring på det. Jag hoppas att Försvaret kan förändras till det bättre, bli mer mänskligt. Eller att alla får veta vad som händer med de som beblandar sig med FM så att ingen flickvän någonsin tillåter sig att stå ut med detta. Så att J aldrig kan skaffa en ny flickvän som han kan utsätta för detta. Kanske skulle han då inse att ett liv i Försvaret inte är värt ensamheten. Men just nu är det jag som lever med ensamheten. Han lever med den glada förvissningen om att han snart är färdigutbildad officer och kan söka utlandstjänst.

Allt känns så orättvist...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: